Feliz Año Nuevo! - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Irene Moor - WaarBenJij.nu Feliz Año Nuevo! - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Irene Moor - WaarBenJij.nu

Feliz Año Nuevo!

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Januari 2015 | Nicaragua, Masaya

Allereerst wil ik jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar wensen! Heel apart om oud en nieuw hier te vieren zonder Nederlandse familie en vrienden en zonder kou. Gisteren is mijn familie weer naar Nederland vertrokken, dus zal ik het alleen moeten zien te redden. M’n gastfamilie zei, ‘Je hoeft niet verdrietig te zijn, want wij zijn je familie hier’. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het goed gaat komen !

Oud en Nieuw is hier wel een beetje hetzelfde als in Nederland, met familie en vrienden eten en veel vuurwerk afsteken. Een groot verschil is dat je in Nederland met een dikke winterjas en sjaal Oud en Nieuw viert en hier in een jurkje of korte broek. Verder is hier heel veel muziek op straat, waar de hele wijk van mee mag genieten en ook de kerstliedjes ontbreken niet. Kleine kinderen lopen alleen over straat tussen het vuurwerk door. Omdat het hier zo warm is, leef je buiten en moet je de hele tijd opletten dat er geen vuurpijlen op je hoofd belanden.
In Nicaragua wordt trouwens de hele maand december vuurwerk afgestoken, de hele tijd door hoor je knallen en ‘gillende keukenmeiden’. Ook Kerst wordt hier met vuurwerk gevierd. Op kerstavond is het feest en eet je met familie om vervolgens tot 00.00 wakker te blijven om elkaar Feliz Navidad te wensen. Ook al heb ik hier niet echt een ‘kerstgevoel’ gehad of het idee dat het Oud en Nieuw was, toch is het heel erg leuk om het op deze manier mee te maken!

Aanstaande maandag begin ik met de taalschool in Granada. Heb ik erg veel zin in, want dan kan ik me over een aantal weken waarschijnlijk gewoon normaal verstaanbaar maken in het Spaans!

Hasta pronto!

Irene

• 01 Januari 2015 - 19:15

Laura H:

Hallo Ireen!

Echt suuuuuper cool om dit allemaal te lezen! Ik ben blij voor je dat je je zo welkom voelt in het gezin, en dat je er zoveel zin in hebt! Heeeeeel veel succes en plezier
    Dikke kus
    Laura

• 01 Januari 2015 - 19:16

Laura H:

En natuurlijk jij ook een gelukkig nieuw jaar!! X

• 03 Januari 2015 - 12:13

Aart En Heleen:

Hoi Irene,

Wat leuk om te lezen over je belevenissen. Vanuit Goes wensen we je ook een heel gelukkig nieuwjaar.
    Heel veel succes met de taalcursus.
    Groetjes van ons allen

• 05 Januari 2015 - 15:21

Hannah:

Lieve Irene!

Gelukkig nieuwjaar, jij natuurlijk ook daar!
    Wat een onwijs mooie foto's al en wat heb je a veel meegemaakt en gezien, heerlijk man!
    En hoe fijn is dat je je nou zo'n korte tijd in een totaal andere cultuur al een beetje thuis kan voelen!
    Super veel succes in Grandana de aankomene weekjes!
    Veel zegen in alles en vooral GENIET!

Liefs Hannah

• 07 Januari 2015 - 19:29

Bidgroep:

Footoooooooss

• 07 Januari 2015 - 19:34

Bidgroepje:

Ha lieve schattebout,

We vinden je foto's leuk. We konden ze eerst niet vinden, vandaar onze kreet om hulp. We missen je wel hoor moppie. Hopen dat je het heel leuk hebt. En we zijn trots op je. Je bent super stoer!

Liefs,
    Marieke&Mirte