Willen jullie helpen? - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Irene Moor - WaarBenJij.nu Willen jullie helpen? - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Irene Moor - WaarBenJij.nu

Willen jullie helpen?

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Mei 2015 | Nicaragua, Masaya

De titel zegt het al; ik heb jullie hulp nodig! Zoals ik eerder schreef zijn we op het project bezig met handvaardigheid te integreren in het programma. Handvaardigheid is geen standaard onderdeel van het onderwijsprogramma in Nicaragua, reden te meer om het wel een onderdeel te laten worden van het programma wat Juntos Contigo aanbiedt.

Het doel van handvaardigheid is het stimuleren van de creatieve ontwikkeling van het kind. Het daagt het kind uit tot waarnemen en denken; hoe zit iets in elkaar?, waar begin ik? en hoe ga ik verder? Daarnaast vergroot handvaardigheid de ruimtelijke oriëntatie. Door te knutselen worden de motorische vaardigheden, maar ook de oog-hand coördinatie getraind. Ook voor de mentale ontwikkeling van het kind is het heel belangrijk, zo wordt door een knutselactiviteit geleerd ‘moeilijkheden’ aan te pakken, door te zetten en vindingrijk te zijn ook bevordert het het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid. De kinderen zijn vaak heel onzeker over hun werk en durven soms zelfs niet te gaan kleuren of te gaan beginnen met de handvaardigheid omdat ze zich schamen, bang zijn dat ze het niet kunnen en vaak zeggen ze over hun eigen werk dat het lelijk is. Voor deze kinderen is het des te belangrijker dat ze doorzetten dat ze een compliment krijgen en dat ze uiteindelijk trots kunnen zijn op wat ze gemaakt hebben. Als we werkjes opgehangen hebben, komen de kinderen trots vertellen welke van hen is. Daarnaast is het knutselen heel goed voor de onderlinge communicatie, kinderen leren elkaar te helpen, materiaal te delen, elkaar complimenten te geven en elkaar in hun waarde te laten. Nu hoor je de kinderen nog vaak zeggen ‘Que feo este dibujo’ over iets van een ander, wat betekent ‘wat lelijk die tekening’ dan leggen wij uit dat dat niet aardig is en dat iedereen iets moois maakt en iedereen dat op zijn eigen manier doet. De kinderen zijn niet gewend om complimenten te krijgen en zeker ook niet om die te geven. Ten slotte is de handvaardigheid een stimulans om te studeren, voor de kinderen goed dat ze niet alleen maar de hele dag bezig zijn met studeren maar dit ook afgewisseld wordt met een andere activiteit.

Om het vak handvaardigheid te geven zullen de nodige vaardigheden geleerd moeten worden. We denken hierbij aan knippen, plakken, vouwen, kleuren, prikken, etc. Ook zullen de eigenschappen van stoffen en materialen geleerd moeten worden (bijvoorbeeld wat te knippen is en wat niet).

Inmiddels hebben we het jaar opgedeeld in 12 thema’s, iedere maand heeft zijn eigen thema (bijvoorbeeld: wereld, dieren, gezondheid, eten & drinken, rechten van het kind e.d.) met daarbij passende handvaardigheid. Elke week hebben we twee dagen handvaardigheid. Een groep in de ochtend en een groep in de middag. Dagelijks kunnen zo'n 58 kinderen huiswerk maken, bijles en studiebegeleiding krijgen. Wekelijks kunnen 290 kinderen van 6 tot 12 jaar hier 5 maal per week terecht. Om te realiseren dat al deze kinderen ook handvaardigheid kunnen doen hebben we veel materiaal nodig, niet alleen materiaal ook moeten we bijvoorbeeld docenten kunnen betalen die de kinderen begeleiden. Niet alleen voor handvaardigheid hebben we allerlei materiaal als, karton, (crepe)papier, touw, schaar, lijm e.d. nodig maar ook is dit materiaal nodig voor huiswerkopdrachten die soms meer op een handvaardigheid opdracht lijken. Zo moest Jose pas als huiswerkopdracht een heel theater bouwen, verven, knippen en plakken.

Om de kinderen te helpen, hebben we dus veel nodig, meer dan we ons nu kunnen veroorloven met de bronnen die we hebben. We streven ernaar dit te gaan realiseren door te investeren in materiaal, docenten en daardoor in de toekomst van de kinderen. Daarom mijn vraag om hulp. Door ons (maandelijks) te steunen, help je ons met het realiseren en het uitbreiden van het project. Voor bijvoorbeeld €6,- steun je potloden, scharen of stiften voor een maand en voor bijvoorbeeld €10,- kun je het salaris van een docent ondersteunen. Iedere euro helpt ons weer een stapje verder.
Het zou echt super zijn als ik op deze manier geld zou kunnen inzamelen om dit voor de kinderen en het project te kunnen doen!

Je kan een maandelijks of eenmalig bedrag overmaken op rekeningnummer: NL94 RABO 0113 4528 61 t.n.v. Juntos Contigo onder vermelding van ‘Onderwijsondersteuning’.

Juntos Contigo
Bank Account Number: NL94 RABO 0113 4528 61